Czwartek, 20.06.2019

(Nie)zdrowy tłuszcz palmowy

  • 02.02.2019, 19:32 (aktualizacja 02.02.2019, 19:41)
  • red.
Podziel się:
Oceń:
(Nie)zdrowy tłuszcz palmowy
Tego rodzaju tłuszcz znajdziemy najczęściej w batonach, wafelkach, kawie 3 w 1, chipsach, gotowych ciastach w proszku, daniach expresowych, śmietankach w proszku, kostkach rosołowych, czekoladach, majonezie iii lista nie ma końca! 

Pod nazwą tłuszcz palmowy kryją się zamienne hasła, oznaczające także ten rodzaj tłuszczu (tłuszcz roślinny utwardzany, olej roślinny, tłuszcz roślinny). Obowiązuje jedna ważna zasada: jeśli mówimy o złym tłuszczu palmowym to miejmy na myśli ten w stałym stanie skupienia.


Na czym polega podstawowa różnica pomiędzy olejem palmowym dobrym i olejem palmowym złym?

 Na stanie płynności - półpłynnym i stałym. Wymieniony jako pierwszy, zdrowy ma wiele zalet. Kolor jaki pozyskujemy z surowego oleju to ciemnożółty lub pomarańczowy, wręcz dla niektórych czerwony. Wynika to z dużej zawartości karotenoidów. Poza tymi związkami olej palmowy pozyskiwany z nasion zawiera w swym składzie witaminę E (tokotrienole - ok. 60 %, a tokoferole - ok. 40 %), koenzym Q10, witaminę K, antyoksydanty, w tym kwasy fenolowe, cenne przy stanach zapalnych. Skupiając się na złym tłuszczu palmowym, a do tego dostęp jest znacznie łatwiejszy, chciałabym mocno podkreślić jego fatalne skutki oddziaływania.

Dlaczego producenci go uwielbiają ? Bo jest TANI, długo się UTRZYMUJE w stanie stałym, jego produkcja jest mocno opłacalna. Dzieje się to za sprawą pracowników, którymi są zazwyczaj… dzieci ..


Temat jest kontrowersyjny, ale i nie nagłośniony. Ofiarami nie są jedynie ludzie, ale i zwierzęta zamieszkujące lasy tropikalne. Traci więc człowiek, fauna i flora. 


A jakie oddziaływanie ma olej palmowy utwardzany na nasz organizm?

Przede wszystkim jest bardzo niebezpieczny dla osób otyłych, cukrzyków oraz wszystkich innych “krążeniowców”. Substancje główne oleju - tłuszcze trans, estry GE oraz estry 2 -, 3-MCPD pozwalają na uwalnianie się związków mutagennych i rakotwórczych. Dodatkowo łatwo budują blaszki miażdżycowe, zwiększają poziom cholesterolu LDL, a także zwiększają ryzyko zawału. 

Wczytujmy się zatem w etykiety produktów odżywczych i wybierajmy zdrowie ponad wszystko. Zawsze znacząco lepszą alternatywą dla oleju palmowego utwardzanego są oleje zawierające jednonienasycone lub wielonienasycone kwasy tłuszczowe: olej rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek, czy olej lniany. 

Ilona Chmura - dietetyk
 

red.

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu mielecity.pl. Agencja Wydawniczo Reklamowa Korso Spółka z o.o. z siedzibą w Mielcu, ul. Biernackiego 1/4, 39-300 Mielec jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Pozostałe

optAd360 AI Engine -please insert this code on EVERY PAGE at the top of the section- ---------------------------------------------------------------