Wtorek, 23.04.2019

Słaba odporność a może brak witaminy D?

  • 26.01.2019, 11:58
  • red.
Słaba odporność a może brak witaminy D?
Czy dopadło Cię nie raz pytanie “dlaczego choruję częściej zimą, niż latem? “ Banalne pytanie, ale skutków może być kilka. Między innymi odpowiedzią naszego układu odpornościowego jest brak organicznych związków steroidowych.

 

 Lekarze bardzo rzadko zlecają wykonanie badania sprawdzającego poziom witaminy D w organizmie. Jest ono dość drogie jako pojedyncze, ale warto sprawdzić jej poziom, szczególnie zimą, gdy witamina nie jest syntetyzowana w organizmie z powodu braku słońca (promieniowanie UVB).

Najczęstszymi objawami braku witaminy D są:

  • bóle kostne (szczególnie u osób z RZS)
  • bóle mięśniowe
  • biegunka
  • zaparcia
  • problemy przyzębne
  • zaburzenia widzenia
  • utrata apetytu
  • niesmak w jamie ustnej, często piekący
  • problemy z nerkami
  • problemy z pęcherzem
  • ból w okolicach mostka
  • zaburzenia snu (nawet bezsenność)
  • oraz inne problemy powiązane z układem krążenia, nerwowym oraz sercowo-naczyniowym.


Tabela stężenia 25-hydroksywitaminy D [25(OH)D] w surowicy wg. Mayo Medical Laboratories


Ciężki niedobór

      < 10 ng/ml

Łagodny niedobór

    10-24 ng/ml

Optymalne stężenie

    25-80 ng/ml

Prawdopodobieństwo zatrucia

       >80 ng/ml

Ze względu na położenie geograficzne Polski oraz porę roku stężenie witaminy D w surowicy jest niskie, a braki występują u 95 % społeczeństwa polskiego. Są także pewne grupy osób, które na jej braki są narażone także porą letnią (pracownicy nocnych zmian i biurowi, osoby w podeszłym wieku,  weganie, kobiety w ciąży, osoby dbające o wygląd skóry, unikające jednocześnie słońca, stosujące mocne filtry, niemowlęta, osoby otyłe). 


Ciekawostka !

Podobno 77 % nowotworów wynika z braku witaminy D3 !!! Większość tkanek posiada receptory dla wit.D3. Jej analogi indukują zróżnicowanie zarówno w komórkach nowotworowych jak i zdrowych ! Obecnie uważa się, że witamina D3 redukuje ryzyko 17 (!) rodzajów nowotworów (Holic 2004).  

Nie zapominajmy, więc zażywać tej wyjątkowej witaminy w okresie szczególnego braku nasłonecznienia (październik - marzec).

Dawki dla różnych osób powinny być indywidualne, najlepiej zalecone przez lekarza. Średnia porcja dla osoby dorosłej, zdrowej wynosi ok. 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę) w okresie zimowym.

Ilona Chmura, dietetyk kliniczny

red.
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu mielecity.pl. Agencja Wydawniczo Reklamowa Korso Spółka z o.o. z siedzibą w Mielcu, ul. Biernackiego 1/4, 39-300 Mielec jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Pozostałe

optAd360 AI Engine -please insert this code on EVERY PAGE at the top of the section- ---------------------------------------------------------------