Czwartek, 20.06.2019

Słaba odporność a może brak witaminy D?

  • 26.01.2019, 11:58
  • red.
Podziel się:
Oceń:
Słaba odporność a może brak witaminy D?
Czy dopadło Cię nie raz pytanie “dlaczego choruję częściej zimą, niż latem? “ Banalne pytanie, ale skutków może być kilka. Między innymi odpowiedzią naszego układu odpornościowego jest brak organicznych związków steroidowych.

 

 Lekarze bardzo rzadko zlecają wykonanie badania sprawdzającego poziom witaminy D w organizmie. Jest ono dość drogie jako pojedyncze, ale warto sprawdzić jej poziom, szczególnie zimą, gdy witamina nie jest syntetyzowana w organizmie z powodu braku słońca (promieniowanie UVB).

Najczęstszymi objawami braku witaminy D są:

  • bóle kostne (szczególnie u osób z RZS)
  • bóle mięśniowe
  • biegunka
  • zaparcia
  • problemy przyzębne
  • zaburzenia widzenia
  • utrata apetytu
  • niesmak w jamie ustnej, często piekący
  • problemy z nerkami
  • problemy z pęcherzem
  • ból w okolicach mostka
  • zaburzenia snu (nawet bezsenność)
  • oraz inne problemy powiązane z układem krążenia, nerwowym oraz sercowo-naczyniowym.


Tabela stężenia 25-hydroksywitaminy D [25(OH)D] w surowicy wg. Mayo Medical Laboratories


Ciężki niedobór

      < 10 ng/ml

Łagodny niedobór

    10-24 ng/ml

Optymalne stężenie

    25-80 ng/ml

Prawdopodobieństwo zatrucia

       >80 ng/ml

Ze względu na położenie geograficzne Polski oraz porę roku stężenie witaminy D w surowicy jest niskie, a braki występują u 95 % społeczeństwa polskiego. Są także pewne grupy osób, które na jej braki są narażone także porą letnią (pracownicy nocnych zmian i biurowi, osoby w podeszłym wieku,  weganie, kobiety w ciąży, osoby dbające o wygląd skóry, unikające jednocześnie słońca, stosujące mocne filtry, niemowlęta, osoby otyłe). 


Ciekawostka !

Podobno 77 % nowotworów wynika z braku witaminy D3 !!! Większość tkanek posiada receptory dla wit.D3. Jej analogi indukują zróżnicowanie zarówno w komórkach nowotworowych jak i zdrowych ! Obecnie uważa się, że witamina D3 redukuje ryzyko 17 (!) rodzajów nowotworów (Holic 2004).  

Nie zapominajmy, więc zażywać tej wyjątkowej witaminy w okresie szczególnego braku nasłonecznienia (październik - marzec).

Dawki dla różnych osób powinny być indywidualne, najlepiej zalecone przez lekarza. Średnia porcja dla osoby dorosłej, zdrowej wynosi ok. 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę) w okresie zimowym.

Ilona Chmura, dietetyk kliniczny

red.

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu mielecity.pl. Agencja Wydawniczo Reklamowa Korso Spółka z o.o. z siedzibą w Mielcu, ul. Biernackiego 1/4, 39-300 Mielec jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Pozostałe

optAd360 AI Engine -please insert this code on EVERY PAGE at the top of the section- ---------------------------------------------------------------